dc.contributor.author | พงศ์ประเสริฐ หกสุวรรณ | |
dc.contributor.author | กระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์ | |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศึกษาศาสตร์ | |
dc.date.accessioned | 2019-03-25T08:52:00Z | |
dc.date.available | 2019-03-25T08:52:00Z | |
dc.date.issued | 2552 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/603 | |
dc.description.abstract | การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ คือ 1) พัฒนารูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู "หางเครื่องบางเสร่" 2) วิพากษ์และปรับปรุงรูปแบบ และ 3) ประเมินและรับรองรูปแบบโดยผู้ทรงคุณวุฒิ วิธีดำเนินการวิจัยประกอบด้วย 1) การศึกษาเอกสารและงานวิจัยที่เกี่ยวข้อง 2) การสำรวจข้อมูลบริบทของชุมชน จัดเวทีสนทนากลุ่มและสัมภาษณ์เชิงลึกผู้เกี่ยวข้องในพื้นที่ตำบลบางเสร่ อำเภอสัตหีบ จังหวัดชลบุรี 3) สร้างรูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟูหางเครื่องบางเสร่ 4) วิพากษ์และปรับปรุงรูปแบบ 5) ประเมินเพื่อรับรองรูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู "หางเครื่องบางเสร่" โดยผู้ัทรงคุณวุฒิ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการสนทนากลุ่มและการสัมภาษณ์เชิงลึก ได้แก่ หัวหน้าและสมาชิกวงหางเครื่องบางเสร่ ผู้นำชุมชนในเขตเทศบาลตำบลบางเสร่ ผู้บริหารสถานศึกษา อาจารย์ นักเรียน และผู้ที่เคยว่าจ้างหางเครื่องบางเสร่ กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิพากษ์รูปแบบ ได้แก่ ตัวแทนของผู้สนทนากลุ่มและตัวแทนของนกพัฒนาสังคม เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูล ได้แก่ ประเด็นการสนทนากลุ่ม แบบสัมภาษณ์ชนิดมีโครงสร้าง หัวข้อการวิพากษ์ และแบบประเมินเพื่อรับรองรูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู "หางเครื่องบางเสร่" โดยผู้ทรงคุณวุฒิ ผลการวิจัยพบว่า รูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู "หางเครื่องบางเสร่" ที่พัฒนาขึ้นใช้กรอบแนวคิดการมีส่วนร่วมและการเป็นหุ้นส่วนของชุมชน ประกอบด้วย 5 องค์ประกอบ คือ 1) ปรับกระบวนทัศน์ 2) พัฒนามาตรฐาน 3) ประสานความร่วมมือ 4) ถือประโยชน์ร่วมกัน และ 5) ประชาสัมพันธ์ข้อมูล ผลการประเมินรับรองรูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู "หางเครื่องบางเสร่" จากผู้ทรงคุณวุฒิ อยู่ในระดับ "เหมาะสมมาก" | |
dc.description.sponsorship | สนับสนุนงบประมาณการวิจัยโดย สำนักงานส่งเสริมและสนับสนุนวิชาการ 3 กระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์ | en |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา | th_TH |
dc.subject | นักเต้น | th_TH |
dc.subject | นักเต้นหญิง - - บางเสร่ (ชลบุรี) | th_TH |
dc.subject | สาขาสังคมวิทยา | th_TH |
dc.title | รูปแบบการอนุรักษ์และฟื้นฟู หางเครื่องบางเสร่ | th_TH |
dc.type | Research | |
dc.year | 2552 | |
dc.description.abstractalternative | The purposes of this research were: 1) to develop The Model of Conservation and Renewal for Bang Sarae Dancers, 2) to criticize and improve the model, and 3) to evaluate and certify the model by specialists. The research procedures included: 1) the study of related literatures and researches 2) survey the from the context of local community, providing brain storming session in focus group and depth interviews to the related people in Tumbon Bang Sarea, Suttaheeb, Chonburi Province. 3) construct the Model of Conservation and Renewal for Bang Sarae Dancers, 4) critic and debate the model for improvement, and 5) the evaluation by the specialists to certify the moedel. The samples for brain storming session and depth interviews were the related people such as the owner and the members of Bang Sarae Dancers, the local leader in Bang Sarae, schools administrators, teachers, students and Bang Sarae Dancers' customers. The samples for criticize and debate the model were the representative of the related people who were the focus group and the social development workers. The instruments for data collection were the issues of brainstorming session for the focus group. the structure questionnaires, the topics for criticizes and debates, and the evaluate forms for certify The Model of Conservation and Renewal for Bang Sarae Dancers by the specialists. The result of the research found that the developed model of Conservation and Renewal for Bang Sarae Dancers which used the participation conceptual framework and partnership of the local community, comprises of five components: 1) Paradigms Shift, 2) Develop Standard, 3) Cooperation, 4) Hold Benefits Together, and 5) Delivery Data to Public Relation. The Model was evaluated and certified by the specialists rated as "very appropriate" level. |
Files | Size | Format | View |
---|---|---|---|
There are no files associated with this item. |