dc.contributor.author |
ภูเบศ เลื่อมใส |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศึกษาศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2019-03-25T08:51:51Z |
|
dc.date.available |
2019-03-25T08:51:51Z |
|
dc.date.issued |
2548 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/477 |
|
dc.description.abstract |
การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์ 3 ประการคือ 1) เพื่อพัฒนาบทเรียนผ่านเว็บ รายวิชาคอมพิวเตอร์กราฟิก สำหรับนิสิตระดับปริญญาตรี สาขาเทคโนโลยีการศึกษา คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ให้มีประสิทธิภาพตามเกณฑ์ที่กำหนด 2) เพื่อศึกษาผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิตที่เรียนบทเรียนผ่านเว็บกับนิสิตที่เรียนตามปกติ และ 3) เพื่อศึกษาเจตคติของนิสิตที่มีต่อการเรียนการสอนผ่านเว็บ ประชากร ได้แก่ นิสิตที่ลงทะเบียนเรียนในรายวิชา คอมพิวเตอร์กราฟิก ในภาคการศึกษาที่ 2 ปีการศึกษา 2547 จำนวน 90 คน โดยผู้วิจัยเลือกการสุ่มกลุ่มตัวอย่าง ด้วยวิธีสุ่มแบบแบ่งกลุ่ม (Cluster random Sampling) ได้นิสิตที่ลงทะเบียนเรียน จำนวน 30 คน เครื่องมือวิจัยที่ใช้ ประกอบด้วยแบบทดสอบวัดผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน และแบบวัดเจตคติ ที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้น สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน และการทดสอบ t-test depentdent
การพัฒนาบทเรียนผ่านเว็บ ผู้วิจัยดำเนินการพัฒนา 3 ขั้นตอนประกอบด้วย 1) การออกแบบและพัฒนาบทเรียนผ่านเว็บ 2) การหาประสิทธิภาพของบทเรียนผ่านเว็บ และ 3) การนำบทเรียนผ่านเว็บไปทดลองใช้
ผลการวิจัยพบว่า
1. ผลของการหาประสิทธิภาพบทเรียนผ่านเว็บมีประสิทธิภาพ 75.22/ 79.56 ซึ่งสูงกว่าเกณฑ์ที่กำหนด
2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนของนิสิต ที่เรียนจากบทเรียนผ่านเว็บสูงกว่าการเรียนโดยวิธีตามปกติ อย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01
3. ผลของเจตคติของนิสิตที่มีต่อบทเรียนผ่านเว็บในพฤติกรรมทุกด้านอยู่ในระดับมาก |
th_TH |
dc.description.sponsorship |
ได้รับทุนอุดหนุนการวิจัยประเภทงบประมาณเงินรายได้คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ประจำปีงบประมาณ 2547 |
en |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.subject |
การเรียนการสอนผ่านเว็บ - - วิจัย |
th_TH |
dc.subject |
คอมพิวเตอร์กราฟิก - - การศึกษาและการสอน (อุดมศึกษา) - - วิจัย |
th_TH |
dc.subject |
คอมพิวเตอร์กราฟิก - - คอมพิวเตอร์ช่วยการสอน - - วิจัย |
th_TH |
dc.subject |
สาขาการศึกษา |
th_TH |
dc.title |
การพัฒนาบทเรียนผ่านเว็บ สำหรับนิสิตระดับอุดมศึกษา |
th_TH |
dc.title.alternative |
A study of web-base instructon development lesson for bachelor's degree students |
en |
dc.type |
Research |
|
dc.year |
2548 |
|
dc.description.abstractalternative |
The study has three objectives related to web-based instruction development: 1) Developing web-base instruction in Computer Graphic course for bachelor's degree students of Education Technology major, Burapha University, to fulfill requirement oriterion studies. 2) Studying students' learning achievement by comparative study between the students who study computer graphic course with and without web-based instruction. 3) Studying students' attitude towards learning by web-base instruction.
The population of the study is all students who registered in the graphic computer course of the second Semester, 2004. The amounts of the studied population are 90 students which were sampling by means of cluster random sampling technique. The sample size is 30 students. In order to collect and analyze data, the research instrument was design to assess students' learning achievement and students' attitude. So the research instrument compound of two evaluation forms, the students' achievement test and the students' attitude measurement, which were develop by the researcher. The statistics for analyzed data and test hypotheses are percentage, arithmetic mean, standard deviation, and dependent t-test.
There are some important process steps of computer web-base instruction development in this study. The first step is designing and developing web-based instruction for student learning. The second step is finding the efficiency of learning lesson by trying out. And the last step is the accessment of web-base instruction application in sample students.
The results of study revealed that:
1) The evaluation of web-based instruction efficiency is 75.22/ 79.56 which were above the given standard criterion.
2) The scores of students' learning achievement in computer graphic course who study with web-base instruction are highly significant better than the students who study without web-based instruction (at 0.01 level of statistical significant).
3) The level of students' attitude toward web-based instruction lesson is high. |
en |