Abstract:
โครงสร้างของพื้นทางส่วนใหญ่มักใช้หินคลุกซึ่งเป็นวัสดุหินโม่มวลรวมตามธรรมชาติแต่เนื่องจากปริมาณของหินอยู่อย่างจำกัดจึงมีการนำตะกรันเหล็กซึ่งเป็นวัสดุที่เป็นผลพลอยได้จากอุตสาหกรรมการผลิตเหล็กหรือถลุงเหล็กมาใช้ให้เกิดประโยชน์ การศึกษานี้จะเปรียบเทียบคุณสมบัติของวัสดุพื้นทางระหว่างหินคลุกและตะกรันเหล็กโม่ทั้งในกรณีไม่ผสมและผสมซีเมนต์โดยทำการผสมซีเมนต์ที่ปริมาณ 1%, 2 %, 3 %, 4 %, 5 % ก่อนทำการบดอัดแบบสูงกำว่ามาตรฐานและทำการทดสอบหาคุณสมบัติด้านกำลังโดยการทดสอบการรับรองแรงอัดและการทดสอบซี บี อาร์ ที่เวลาบ่ม 7 และ 28 วัน
Pavement is normally constructed by use of natural stone which is decreasing in quantity. There for, this research the use of steel slag, which is a by – product from steel furnace industries/ to replace crushed stone as pavement materials. The characteristics of crushed slag are compared with crushed stone for the cases of with and without modification by cement. Cement quantities of 1%, 2%, 3%, 4%, 5% are added to the mixtures before performing modified compaction test. The resulting strength characteristics at 7 and 28 days are observed from unconfined compression and CBR tests.