dc.contributor.author |
จันทร์ชลี มาพุทธ |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศึกษาศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2019-03-25T09:08:41Z |
|
dc.date.available |
2019-03-25T09:08:41Z |
|
dc.date.issued |
2559 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/1778 |
|
dc.description.abstract |
การวิจัยครั้งนี้มีวัถตุประสงค์เพื่อศึกษาการดำเนินชีวิตตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนิสิต
ระดับอุดมศึกษา และเปรียบเทียบและการเรียนรู้ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนิสิตระดับอุดมศึกษา
ระหว่างกลุ่มทดลองสอนแบบใช้กิจกรรม กับกลุ่มควบคุมสอนแบบบรรยาย กลุ่มตัวอย่าง จำนวน 400 คน
กลุ่มควบคุมจำนวน 30 คน เครื่องมือที่ใช้เป็นแบบสอบถามและจดบันทึก สถิติที่ใช้วิเคราะห์ข้อมูลได้แก่
ร้อยละ ค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์เนื้อหา
ผลการวิจัย พบว่า
1. การดำเนินชีวิตตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนิสิตระดับอุดมศึกษาโดยรวมอยู่ในระดับ
ปานกลาง เมื่อพิจารณารายด้านเรียงลำดับจากน้อยไปมาก ได้แก่ ด้านการดูสุขภาพ ด้านการแต่งกาย ด้าน
เศรษฐกิจและการใช้จ่ายของนิสิตอยู่ในระดับปานกลาง
2. การเรียนรู้ตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนิสิตระดับอุดมศึกษาระหว่างกลุ่มทดลองแบบใช้
กิจกรรมกับกลุ่มควบคุมสอนแบบบรรยาย แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 |
th_TH |
dc.description.sponsorship |
งานวิจัยนี้ได้รับทุนสนับสนุนจากคณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ปีงบประมาณ 2559 |
en |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.subject |
การดำเนินชีวิต |
th_TH |
dc.subject |
หลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียง |
th_TH |
dc.subject |
สาขาการศึกษา |
th_TH |
dc.title |
การดำเนินชีวิตตามหลักปรัชญาเศรษฐกิจพอเพียงของนิสิตระดับอุดมศึกษา |
th_TH |
dc.title.alternative |
Students' ways of life with the philosophy sufficiency economy in higher education |
en |
dc.type |
Research |
|
dc.year |
2559 |
|
dc.description.abstractalternative |
The objectives of this research were to study 1) students’ ways of with the philosophy of sufficiency
economy in higher education. The sample were 400 students. The instruments used to collect data were
Questionnaires. 2) student’ ways of life with the philosophy of sufficiency economy in higher education
between experimental group by activities and control group by lecture. The experiments group composed
of 30 students and control group composed of 30 students. The instruments used to collect data were
questionnaires and note-taking. The statistics used in data analysis were percentage, mean, standard
deveiation, t-test independent and content analysis.
Research finding were as follow:
1. The overall students’ ways of life with the philosophy of sufficiency economy in higher education
has the moderate average. Health care, the dress, economic and expense have the moderate average
2. The student’ ways of life with the philosophy of sufficiency economy in higher education between
experimental group by activities and control group by lecture were different at .01. |
en |