dc.contributor.advisor |
ศรัญยา แสงลิ้มสุวรรณ |
|
dc.contributor.advisor |
ธนภณ นิธิเชาวกุล |
|
dc.contributor.author |
พนัดดา ชลสิทธิกานต์ |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะการจัดการและการท่องเที่ยว |
|
dc.date.accessioned |
2023-09-18T07:53:56Z |
|
dc.date.available |
2023-09-18T07:53:56Z |
|
dc.date.issued |
2563 |
|
dc.identifier.uri |
https://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/10127 |
|
dc.description |
วิทยานิพนธ์ (บธ.ม.)--มหาวิทยาลัยบูรพา, 2563 |
|
dc.description.abstract |
การศึกษาครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษา 1. ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการจำแนกกลุ่มผู้ซื้ออะไหล่ประดับรถจักรยานยนต์ในเขตพื้นที่เมืองพัทยา 2. เพื่อสร้างสมการ จำแนกกลุ่มผู้ซื้ออะไหล่ประดับรถจักรยานยนต์ในเขตพื้นที่เมืองพัทยา ตัวอย่าง คือ ลูกค้าที่ซื้ออะไหล่ประดับรถจักรยานยนต์ จำนวน 400 คนโดยผู้วิจัยไม่ทราบจำนวนประชากรที่แน่นอน จึงได้กำหนดขนาดตัวอย่างโดยการคำนวณที่ไม่ทราบจำนวนกลุ่มตัวอย่างที่แน่นอนตามสูตรของ Cochran ใช้สัดส่วนความคลาดเคลื่อนที่ยอมรับได้เท่ากับ .05 และได้แบ่งจำแนกตามลักษณะการใช้งานของลูกค้าเป็น 4 กลุ่ม ได้แก่ 1. ซื้อเพื่อไปประดับรถจักรยานยนต์ 2. ซื้อเพื่อไปซ่อมแซมเอง (ชำรุด เสียหาย) 3. ซื้อเพื่อไปขายต่อและนำไปซ่อมแซมให้ (อู่ซ่อม) 4. ซื้อเพื่อขายต่อ (ขาย ออนไลน์) ใช้แบบสอบถามในการเก็บรวบรวมโดยสถิติที่ใช้การวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าความถี่ ค่าร้อยละค่าเฉลี่ย ค่าเบี่ยงเบนมาตรฐาน การวิเคราะห์ จำแนกปัจจัยประเภทจำแนกกลุ่ม จากผลการศึกษาพบว่า ปัจจัยที่สามารถจำแนกกลุ่มผู้ซื้ออะไหล่ประดับรถจักรยานยนต์ ในเขตพื้นที่เมืองพัทยา คือ ปัจจัยด้านราคาที่มีความสำคัญมากที่สุด และปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพ โดยสามารถพยากรณ์การเป็นลูกค้าของกลุ่มซื้อเพื่อไปประดับรถจักรยานยนต์และกลุ่มซื้อเพื่อไปซ่อมแซม (ชำรุด เสียหาย) ถูกต้องร้อยละ 57.0 จากปัจจัยที่จำ แนกนั้น ส่งผลต่อให้กับแนวทางในการพัฒนาธุรกิจประดับรถจักนยานยนต์ปัจจัยด้านราคา และปัจจัยด้านลักษณะทางกายภาพ |
|
dc.language.iso |
th |
|
dc.publisher |
คณะการจัดการและการท่องเที่ยว มหาวิทยาลัยบูรพา |
|
dc.rights |
มหาวิทยาลัยบูรพา |
|
dc.subject |
ชิ้นส่วนเครื่องจักรกล |
|
dc.subject |
มหาวิทยาลัยบูรพา -- คณะการจัดการและการท่องเที่ยว |
|
dc.subject |
การจัดการตลาด |
|
dc.subject |
อะไหล่ |
|
dc.title |
ปัจจัยส่วนประสมทางการตลาดบริการที่มีผลต่อการจำแนกกลุ่มผู้ซื้ออะไหล่ประดับรถจักรยานยนต์ในเขตพื้นที่เมืองพัทยา |
|
dc.title.alternative |
The fctors of services mrketing mix towrd discriminnt of motorcycle decorting prt in ptty city |
|
dc.type |
วิทยานิพนธ์/ Thesis |
|
dc.description.abstractalternative |
The purpose of this study was to study 1.Service marketing mix factors affecting the classification of motorcycle spare parts buyers In the Pattaya area 2. To create the equation for classification of motorcycle parts buyers In the Pattaya area, the samples were Customers bought 400 spare parts for motorcycles. The researcher did not know the exact population. So set a sample by calculating unknown number of exact samples according to Cochran's formula. Use an acceptable tolerance ratio of 0.05 and classify the customer usage into 4 groups, namely 1. buy to decorate motorcycle 2.Purchased for repair by oneself (Damaged, damaged) 3. Buy for resell and repair (Garage) 4. Buy for resell (sell online) use questionnaires to collect by using statistical data analysis which is frequency percentage Mean, standard deviation Classification analysis, factor classification, group classification The results of the study found that Factors that can identify the group of motorcycle spare parts buyers in the Pattaya area Is the price factor Which is most important and Physical factors Which can predict The customers of the buying group to decorate the motorcycle and the buying group to go for repairs (damaged, damaged) are correct, 57.0% From the factors that are classified, it affects the development of motorcycle decoration business. Price factor The motorcycle adornment business should pay attention to the internal details. The customer group has given the importance of displaying the price tag clearly. So most businesses will have to make the price tag clearly for easy buying. Physical factors The motorcycle decoration business should have a clean distribution location. The store must be orderly and orderly. It is a motivation for customers to choose to use the service and make the decision to buy products more easily. |
|
dc.degree.level |
ปริญญาโท |
|
dc.degree.discipline |
คณะการจัดการและการท่องเที่ยว |
|
dc.degree.name |
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต |
|
dc.degree.grantor |
มหาวิทยาลัยบูรพา |
|