กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้: https://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/6326
ระเบียนเมทาดาทาแบบเต็ม
ฟิลด์ DC ค่าภาษา
dc.contributor.advisorฤทธิกร ศิริประเสริฐโชค
dc.contributor.authorกิตติมา สุระสิทธิ์
dc.contributor.otherมหาวิทยาลัยบูรพา. วิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ
dc.date.accessioned2023-05-12T02:44:01Z
dc.date.available2023-05-12T02:44:01Z
dc.date.issued2560
dc.identifier.urihttps://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/6326
dc.descriptionงานนิพนธ์ (รป.ม.)--มหาวิทยาลัยบูรพา, 2560
dc.description.abstractการวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อ ศึกษารูปแบบสมรรถนะรองหรือที่เรียกกันทั่วไปว่า สมรรถนะประจําสายงาน ที่เหมาะสมกับบุคลากรสายสนับสนุนโรงพยาบาลชลบุรี ครอบคลุมกลุ่มงานภารกิจอํานวยการ ประกอบด้วย 5 กลุ่มงาน คือ กลุ่มงานบัญชี กลุ่มงานการเงิน กลุ่มงานบริหารทั่วไป กลุ่มงานทรัพยากรบุคคล กลุ่มงานพัสดุ กลุ่มงานละ 2 คน เครื่องมือในการวิจัย คือ การศึกษาเอกสารและสัมภาษณ์เชิงลึกแบบกึ่งโครงสร้าง ตรวจสอบคุณภาพของข้อมูลแบบสามเส้า วิเคราะห์ข้อมูลเชิงเนื้อหาเพื่อนําไปสู่การสรุปผลเป็นรายการสมรรถนะและระดับสมรรถนะ ที่คาดหวัง ผลการศึกษาสมรรถนะรองสําหรับบุคลากรสายสนับสนุน โรงพยาบาลชลบุรี พบว่า บุคลากรในกลุ่มงานต่าง ๆ 5 กลุ่มงาน มีชุดรายการสมรรถนะที่แตกต่างกันดังนี้ กลุ่มงานที่หนึ่ง กลุ่มงานบัญชี มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การคิดวิเคราะห์ 2) การตรวจสอบความถูกต้องตามกระบวนการ 3) การสั่งการตามอํานาจหน้าที่ กลุ่มงานที่สอง กลุ่มงานการเงิน มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) การคิดวิเคราะห์ 2) การตรวจสอบความถูกต้องตามกระบวนการ 3) การสั่งการตามอํานาจหน้าที่ กลุ่มงานที่สาม กลุ่มงานบริหารทั่วไป แยกเป็น งานธุรการทั่วไป มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) การสั่งการตามอํานาจหน้าที่ 2) การคิดวิเคราะห์ 3) การดําเนินการเชิงรุก งานสารบรรณ มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) ความเข้าใจผู้อื่น 2) การตรวจสอบความถูกต้องของระบวนการ 3) ความเข้าใจองค์กรและระบบราชการ งานประชาสัมพันธ์ มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) การสืบเสาะหาข้อมูล 2) ความเข้าใจผู้อื่น 3) ศิลปะการสื่อสารจูงใจ งานให้บริการ ดูแลสิ่งแวดล้อมอาคารสถาน มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การดําเนินการเชิงรุก 2) การตรวจสอบความถูกต้องตามกระบวนการ 3) ความเข้าใจข้อแตกต่างทางวัฒนธรรม งานป้องกันรักษาความปลอดภัย มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) ความผูกพันที่มีต่อส่วนราชการ 2) การดําเนินการเชิงรุก 3) การสร้างสัมพันธภาพ งานบริการยานพาหนะ มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) การสร้างสัมพันธภาพ 2) ความยืดหยุ่นผ่อนปรน 3) ความผูกพันที่มีต่อส่วนราชการ งานซักฟอก มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การสร้างสัมพันธภาพ 2) การดําเนินการเชิงรุก 3) การสร้างสัมพันธภาพ งานนิติการ มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การคิดวิเคราะห์ 2) ความเข้าใจผู้อื่น 3) การตรวจสอบความถูกต้องตามกระบวนการงาน กลุ่มงานที่สี่ กลุ่มงานทรัพยากรบุคคล มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การเข้าใจในองค์กรและระบบราชการ 2) การคิดวิเคราะห์ 3) การสั่งการตามอํานาจหน้าที่ และกลุ่มงานที่ห้า กลุ่มงานพัสดุและบํารุงรักษา แยกเป็น งานพัสดุ มีสมรรถนะรองประกอบด้วย 1) การดําเนินการเชิงรุก 2) ความเข้าใจองค์การและระบบราชการ 3) การใส่ใจและพัฒนาผู้อื่น และงานบํารุงรักษา มีสมรรถนะรอง ประกอบด้วย 1) การดําเนินการเชิงรุก 2) การตรวจสอบความถูกต้องตามกระบวนการ 3) ความมั่นใจในตัวเอง บุคลากรในทั้ง 5 กลุ่มงานมีระดับสมรรถนะที่ถูกคาดหวังตามระดับตําแหน่ง คือ หัวหน้ากลุ่มงาน จะถูกคาดหวังไว้ที่ระดับ 5 รองหัวหน้ากลุ่มงานจะถูกคาดหวังที่ระดับ 4 ผู้ปฏิบัติงานจะถูกคาดหวัง ว้ที่ ระดับ 3 และอีกงานหนึ่งที่มีสมรรถนะที่ความคาดหวังแตกต่างไปจากกลุ่มงานอื่น ๆ คือ งานบํารุงรักษาเนื่องจากได้เพิ่มหัวหน้าช่างขึ้นมา จึงทําให้ระดับที่คาดหวังของงานบํารุงรักษาคือ หัวหน้ากลุ่มงานจะถูกคาดหวังไว้ที่ระดับ 5 รองหัวหน้ากลุ่มงานจะถูกคาดหวังที่ระดับ 4 หัวหน้า ช่างจะถูกคาดหวังที่ระดับ 3 และผู้ปฏิบัติงานจะถูกคาดหวังอยู่ที่ระดับ 2 ตามตําแหน่งงานที่ได้รับมอบหมาย
dc.language.isoth
dc.publisherวิทยาลัยการบริหารรัฐกิจ มหาวิทยาลัยบูรพา
dc.rightsมหาวิทยาลัยบูรพา
dc.subjectมหาวิทยาลัยบูรพา -- สาขาวิชาการบริหารทั่วไป
dc.subjectสมรรถภาพในการทำงาน
dc.subjectโรงพยาบาลชลบุรี -- การบริหารงานบุคคล
dc.subjectบุคลากรโรงพยาบาล
dc.titleรูปแบบสมรรถนะรองสำหรับบุคลากรสายสนับสนุนโรงพยาบาลชลบุรี
dc.title.alternativeMinor competency frmework for supporting personnel working for Chon Buri provincil Generl Hospitl
dc.typeวิทยานิพนธ์/ Thesis
dc.description.abstractalternativeThe purpose of this study was to examine minor competency framework or generally called job-specific competencies that are appropriate for supporting personnel working for Chon Buri Provincial General Hospital. This competency model covered specific competencies for 5 groups of facilitating-related job, including accountancy, finance, general administration, human resources, and procurement. The informants participating in this study comprised two supporting personnel from each job. A technique of documentary analysis and an in-depth interview technique-a semi-structured interview, were used to collect the data. A triangulation technique was also used to ensure the quality of information collected A content analysis was conducted to identify each competency and the level of expected competencies. The results were as follows: The results of this study revealed that different job-specific competencies were identified for 5 groups of job. Regarding the minor competencies for those working for accountancy, they comprised analytical thinking, inspection of process accuracy, and delegation of responsibility. For financial-related jobs, the minor competencies also comprised analytical thinking, inspection of process accuracy, and delegation of responsibility. With reference to general administrative jobs, especially general clerical-related jobs, the competencies were consisted of delegation of responsibility, analytical thinking, and proactive thinking. For document-related jobs, the minor competencies comprised empathy with other people, inspection of process accuracy, showing understanding of organization and government system. For publicrelation jobs, the competencies were consisted of information seeking, empathy with other people, and persuasive communication. For environment and building maintenance jobs, the competencies were consisted of proactive practice, inspection of process accuracy, and understanding of cultural diversity. Regarding security-related jobs, the competencies were consisted of organizational attachment, proactive practice, and good rapport building. For a transportation section, the minor competencies were consisted of good relationship building, flexibility, and organizational attachment. Regarding cleaning-related jobs, the competencies were consisted of good relationship building, proactive practice, and good rapport building. With reference to human resources, the minor competencies were consisted of showing understanding of organization and government system, analytical thinking, and delegation of responsibility. Regarding procurement-maintenance related jobs, the minor competencies for procurement job were consisted of proactive practice, showing understanding of organization and government system, and empathy and development of other people. For maintenance-related jobs, the minor competencies were consisted of proactive practice, inspection of process accuracy, and selfconfidence. The expected competencies for all mentioned 5 groups of jobs were determined at level 5 for the heads of job divisions, level 4 for deputy heads, and level 3 for other workers. However, the expected competency for a mechanic foreman in the maintenance-related job division was different from those expected in other jobs. In other words, the level of expected competencies was determined at level 5 for the head of maintenance division, level 4 for deputy head, and level 3 for mechanic foreman, and level 2 for other workers based on types of jobs assigned to them.
dc.degree.levelปริญญาโท
dc.degree.disciplineการบริหารทั่วไป
dc.degree.nameรัฐประศาสนศาสตรมหาบัณฑิต
dc.degree.grantorมหาวิทยาลัยบูรพา
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล:วิทยานิพนธ์ (Theses)

แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
แฟ้ม รายละเอียด ขนาดรูปแบบ 
Fulltext.pdf2.7 MBAdobe PDFดู/เปิด


รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น