dc.contributor.advisor |
ศักดิ์ชาย จันทร์เรือง |
|
dc.contributor.author |
ชุติมา วูวงษ์ |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. วิทยาลัยพาณิชยศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2023-06-06T04:14:40Z |
|
dc.date.available |
2023-06-06T04:14:40Z |
|
dc.date.issued |
2561 |
|
dc.identifier.uri |
https://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/8685 |
|
dc.description |
งานนิพนธ์ (บธ.ม.)--มหาวิทยาลัยบูรพา, 2561 |
|
dc.description.abstract |
การวิจัยเรื่องยุทธศาสตร์ในการบริหารงานที่เหมาะสมของ บจก. เบลเมกส์ไทย มีวัตถุประสงค์เพื่อสังเคราะห์สภาพแวดล้อมปัจจุบันภายใต้กรอบแนวคิด (SWOT Analysis) และเพื่อกำหนดยุทธศาสตร์ในการบริหารงานที่เหมาะสมของ บจก. เบลเมกส์ไทย โดยการจัดทำ TOWS Matrix เป็นการวิจัยเชิงคุณภาพ เก็บรวบรวมข้อมูลโดยการสนทนากลุ่มและสัมภาษณ์เชิงลึก ผลการวิจัยพบว่า 1. สภาพแวดล้อมปัจจุบัน ทั้ง 4 ด้าน 1) จุดแข็ง มีช่องทางประชาสัมพันธ์ที่เข้าถึงลูกค้าได้ง่าย, ตำแหน่งร้านตรงตามกลุ่มเป้าหมาย, มีการหา Supplier รายใหม่ ๆ อยู่เสมอ, มีช่องทางการจัดจำหน่ายมาก, มีการสนับสนุนให้เกิดความคิดสร้างสรรค์, มีการสื่อสารระหว่างหน่วยงานภายในองค์การทั่วถึง, พนักงานเชี่ยวชาญการออกแบบผลิตภัณฑ์, มีการกระจายศูนย์บริการลูกค้า, มีร้านค้าตามโรงพยาบาล, มีการส่งเสริมพัฒนาความรู้บุคลากร 2) จุดอ่อน แบ่งผู้รับผิดชอบสินค้าไม่ชัดเจน, สินค้าใหม่ ๆ ออกมาช้า, การจัดโปรโมชั่นไม่ต่อเนื่อง ช้า, สวัสดิการพนักงานน้อย ทำให้เกิดการลาออก, ขาดบุคลากรชำนาญเฉพาะทาง, สภาพแวดล้อมในการทำงานแออัด, ชั้นวางสินค้าไม่เหมาะสมกับสินค้า, ทำสื่อ Online ไม่ต่อเนื่อง, ขาดการพัฒนาระบบการทำงาน, เก็บข้อมูลลูกค้ายังไม่ดีพอ 3) โอกาส เพดานภาษีต่ำ, ความหลากหลายของสินค้า, ประชากรผู้สูงอายุเพิ่มขึ้น, คนส่วนใหญ่หันมาดูแลสุขภาพ, อัตราแลกเปลี่ยนไม่สูงมาก, การนำเข้ามีความซับซ้อน, คู่แข่ง ให้บริการช้า, อัตราดอกเบี้ยต่ำ, ร่วมลงทุนกับคู่ค้า, รัฐบาลสนับสนุนด้านนวัตกรรม 4) อุปสรรค ปริมาณขั้นต่ำในการสั่งสินค้าสูง, ผู้ผลิตขายแพง, คู่แข่งขายราคาถูก, สินค้าบางประเภทจะมีผู้นำตลาด, ค่าแรงขั้นต่ำสูง, ผู้สูงอายุเพิ่มขึ้นรายได้น้อยลง, ลูกค้ามีอำนาจในการต่อรองราคาสูง, สินค้าที่เชื่อมต่อแอปพลิเคชันเป็นที่นิยม, เทคโนโลยีเปลี่ยนแปลงเร็ว, ข้อจำกัดในการผลิต 2. ยุทธศาสตร์ในการบริหารงานที่เหมาะสมของบริษัท เบลเมกส์ไทย จำกัด ควรที่จะกำหนดวิสัยทัศน์ “ก้าวสู่ความเป็นผู้นำ ด้านนวัตกรรมดูแลสุขภาพครบวงจร ให้บริการรวดเร็ว ประทับใจ” กำหนดพันธกิจ, เป้าหมายวัตถุประสงค์ที่สอดคล้องกับวิสัยทัศน์กำหนดค่านิยมขององค์การ B: Beneficial, E: Extensive, L: Liberal, M: Ministration, E: Effervescent, X: Cross functional team และกำหนดยุทธศาสตร์ขององค์การโดยมุ่งเน้นการเจริญเติบโตระดับองค์การ (Corporate growth strategies) และกลยุทธ์ระดับธุรกิจ(Business strategy) ที่มุ่งเน้นการเป็นผู้นำทางด้านราคาต้นทุน, มุ่งเน้นความแตกต่างและประกาศให้ทราบโดยทั่วกัน |
|
dc.language.iso |
th |
|
dc.publisher |
วิทยาลัยพาณิชยศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
|
dc.rights |
มหาวิทยาลัยบูรพา |
|
dc.subject |
บริษัท -- การบริหาร |
|
dc.subject |
ยุทธศาสตร์ |
|
dc.subject |
มหาวิทยาลัยบูรพา -- สาขาวิชาบริหารธุรกิจ สำหรับผู้บริหาร |
|
dc.title |
ยุทธศาสตร์ในการบริหารงานที่เหมาะสมของบริษัท เบลเมกส์ไทย จำกัด |
|
dc.title.alternative |
The pproprite dministrtive strtegies of Belmexthi Compny Limited |
|
dc.type |
วิทยานิพนธ์/ Thesis |
|
dc.description.abstractalternative |
The research entitled “The Appropriate Administrative Strategies of BelmexThai Co., Ltd.” was to develop the current environment under SWOT Analysis and to determine the appropriate administrative strategy of BelmexThai Co., Ltd. by developing TOWS Matrix. The study was a qualitative research. The data were collected through focus group and in-depth interview. The research results were as follows: 1. There were four aspects of current environment: 1) to the strength, there were public relations channels reaching customers easily. The target group was satisfied with the store location. The company always looked for new suppliers. There were a lot of distribution channels, and creativities were encouraged. There was internal communication throughout the organization, and staff were specialized in product design. Customer Service centers were distributed. There were shops in the hospitals. There was the promotion and development of personnel. 2) To the weakness, responsibilities were not clearly shared. New products came out very late. The promotion was not continuous and slow. There was little welfare for employees and this caused turnover. There was the lack of specialized personnel. To work environment, it was too crowded. The shelves were not appropriate for the products. Online media were not continuous, and there was the lack of development of the work system. Customer data storage was poor. 3) To the opportunity, tax ceiling was low, and there was a variety of goods. The senior population was increasing, and most people turned to their health care. The exchange rates were not very high. Imports were complex, and rivals provided slow service. The interest rates were low, and there were joint ventures with partners. Finally, innovation was supported by the government. 4) To the threat, the number of the order was quite low. Manufacturers sold expensive products, but the competitors sold the products at the cheap price. There were market leaders in some products. Minimum wages were high. Although older people increased, they had low income. Customers had much bargaining power in prices. Goods connected to applications were popular. Technology changed very fast. In addition, there were production restrictions. 2. To appropriate administrative strategies management of the operation of BelmexThai Co., Ltd., the vision "stepping into the leadership of innovation for complete health care and providing fast and impressive the service” should be determined ". The mission, goals, objectives, should be align with the vision. Value of the organization should be set as B: Beneficial, E: Extensive, L: Liberal, M: Ministration, E: Effervescent, X: Cross functional team. Corporate Growth Strategies and Business Strategy should be set to focus on cost leadership and differentiation. And these should be generally announced |
|
dc.degree.level |
ปริญญาโท |
|
dc.degree.discipline |
บริหารธุรกิจ สำหรับผู้บริหาร |
|
dc.degree.name |
บริหารธุรกิจมหาบัณฑิต |
|
dc.degree.grantor |
มหาวิทยาลัยบูรพา |
|