DSpace Repository

เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติระดับปริญญาตรีมหาวิทยาลัยบูรพาที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549

Show simple item record

dc.contributor.author สหัทยา รัตนะมงคลกุล
dc.contributor.author เสาวณีย์ สำราญสุข
dc.contributor.other มหาวิทยาลัยบูรพา. กองบริการการศึกษา
dc.date.accessioned 2019-03-25T08:51:54Z
dc.date.available 2019-03-25T08:51:54Z
dc.date.issued 2551
dc.identifier.uri http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/522
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติ ระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยบูรพา ที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549 กลุ่มตัวอย่างในการวิจัยครั้งนี้ เป็นนิสิตภาคปกติ ระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยบูรพา ที่เข้าศึกษา ในปีการศึกษา 2549 และลงทะเบียนเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไป ภาคต้นและภาคปลาย ปีการศึกษา 2549 แยกตามรายวิชาที่ลงทะเบียนอยู่ระหว่างรายวิชาละ 64 – 2,979 คน เก็บข้อมูลจากฐานข้อมูลของงานทะเบียนและสถิติ ที่เก็บรวบรวมไว้ในระบบฐานข้อมูลคอมพิวเตอร์ เลือกเฉพาะตัวแปรที่เกี่ยวข้องได้แก่ ประเภทการับเข้า คณะ รหัสนิสิต ปีการศึกษา ภาคเรียน และเกรดแต่ละวิชาในรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไป วิเคราะห์ข้อมูลโดยใช้โปรแกรมสำเร็จรูป SPSS สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล คือ คะแนนเฉลี่ย ความเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสัมประสิทธิ์การกระจาย การทดสอบค่าที และการวิเคราะห์ความแปรปรวนทางเดียว ผลการวิจัยพบว่า 1.ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติ ระดับปริญญาตรี มหาวิยาลัยบูรพา ที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549 จำแนกตามประเภทการรับพบว่า 1.1ค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปประเภทที่มหาวิทยาลัยรับตรงมีค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ระหว่าง 2.20 – 3.51 โดยที่วิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ วิชาภาษาอังกฤษ 3 และวิชาอังกฤษ 4 ส่วนรายวิชาที่มีค่าคะแนนเฉลี่ยต่ำสุด คือ วิชาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร 1.2ค่าคะแนนเฉลี่ยวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปประเภทที่มหาวิทยาลัยรับจากระบบกลางมีค่าคะแนนเฉลี่ยอยู่ระหว่าง 2.35-3.94 โดยที่ วิชาภาษาอังกฤษ 4 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุด รองลงมาคือ วิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ และวิชาการสร้างเสริมสุขภาพแบบองค์รวม ส่วนรายวิชาที่มีค่าคะแนนเฉลี่ยต่ำสุดคือ วิชาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร 2. ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติ ระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยบูรพา ที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549 จำแนกตามคณะ พบว่า 2.1คณะพยาบาลศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.58-3.89 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการสร้างเสริมสุขภาพแบบองค์รวม และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 2 2.2คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.28-3.60 มีค่าเฉลี่ยสูงสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 4 และต่ำสุดในวิชาการจัดการทรัพยากรธรรมชาติและวิ่งแวดล้อม 2.3 คณะวิทยาศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.07 – 3.63 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ ลำต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 2.4 คณะศึกษาศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 1.84 – 3.26 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดเท่าหันในวิชาคณิตศาสตร์ในชีวิตประจำวัน และวิชาภาษาอังกฤษทางด้านมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 1 2.5 คณะวิศวกรรรมศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.33 – 3.21 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 3 และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 1 2.6 คณะศิลปกรรมศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 1.47-3.00 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการจัดการทรัพยากรธรรมชาติและสิ่งแวดล้อม และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 1 2.7 คณะสาธารณสุขศาสตร์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.50-3.80 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 3 2.8 วิทยาลัยการขนส่งและโลจิสติกส์ มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.36-3.87 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ และต่ำสุดในวิชาคณิตศาสตร์ในชีวิตประจำวัน 2.9 วิทยาลัยวิทยาศาสตร์การกีฬา มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 1.07-3.29 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ และต่ำสุดในวิชาภาษาอังกฤษ 1 2.10 วิทยาลัยการแพทย์แผนไทย อภัยภูเบศร มีค่าคะแนนเฉลี่ยรายวิชาอยู่ระหว่าง 2.46-3.95 มีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงสุดในวิชาการออกกำลังกายเพื่อสุขภาพ และต่ำสุดในวิชาเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร 3. ผลการเปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติระดับปริญญาตรี มหาวิทยาลัยบูรพา ที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549 จำแนกตามประเภทการรับ พบว่าประเภทรับตรง และระบบกลาง แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<.05) โดยที่ประเภทรับจากระบบกลางมีค่าคะแนนเฉลี่ยสูงกว่าประเภทรับตรง และจำแนกตามคณะ พบว่านิสิตคณะต่างๆ ที่ลงทะเบียนเรียนมีผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ (p<.05) th_TH
dc.description.sponsorship ได้รับเงินสนับสนุนจากเงินรายได้ กองบริการการศึกษา มหาวิทยาลัยบูรพา en
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher กองบริการการศึกษา มหาวิทยาลัยบูรพา th_TH
dc.subject การวัดผลทางการศึกษา th_TH
dc.subject การศึกษาขั้นอุดมศึกษา th_TH
dc.subject ผลสัมฤทธิ์ทางการเรียน th_TH
dc.subject สถาบันอุดมศึกษา - - การสอบ th_TH
dc.subject สาขาการศึกษา th_TH
dc.title เปรียบเทียบผลสัมฤทธิ์ทางการเรียนรายวิชา หมวดวิชาศึกษาทั่วไปของนิสิตภาคปกติระดับปริญญาตรีมหาวิทยาลัยบูรพาที่เข้าศึกษาในปีการศึกษา 2549 th_TH
dc.title.alternative A comparison of student academic achievement on general education of the first year undergraduate students of Burapha university in academic year 2006 en
dc.type Research
dc.year 2551
dc.description.abstractalternative The purpose of this research was to compare the academic achievement of the courses offered in the category of General Education of the first year undergraduate students in the full-time program of Burapha University. The sample of the study consisted of the first year undergraduate students in the full-time program entering Burapha University in the academic year 2006 and having enrolled the courses offered in the category of General Education in the first and second semesters of the academic year 2006. The number of the student as classified by the courses enrolled was between 64-2,679. The data were collected from the database of the Office of Student Records and Registration. The variables used in the study were type of admission, Faculty, student code number, academic year, semester, course number and course grade point in the category of General Education. Mean, standard deviation, distribution coefficient, t-test, and One-Way Analysis of Variance were statistical devices employed for the data analysis through SPSS program. The findings revealed as follows. 1.The academic achievement of the courses offered in the category of General Education of the first year undergraduate students in the full-time program entering Burapha University in the academic year 2006, as classified by type of admission, indicated as the following. 1.1 The course grade point average in the category of General Education of the students entering Burapha University by means of Direct Admission System was between 2.30-3.51. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, followed by English III and English IV. The lowest course grade point average was found in Information Communication and Technology. 1.2 The course grade point average in the category of General Education of the students entering Burapha University by means of Central Admission System was between 2.35-3.94. The highest course grade point average was found in English IV, followed by Exercise for Health and Holistic Health Promotion. The lowest course grade point average was found in Information Communication and Technology. 2. The academic achievement of the courses offered in the category of General Education of the first year students in the full-time program entering Burapha University in the academic year 2006, as classified by Faculty, indicated as the followings. 2.1 The course grade point average in category of General Education of the students studying in the Faculty of Nursing was between 2.58-3.89 The highest course grade point average was found in Holistic Health Promotion, and lowest was in English II. 2.2 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Humanities and Social Sciences was between 2.28-3.60 The highest course grade point average was found in English IV, and lowest was in Environmental and Natural Resources Management. 2.3 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Sciences was between 2.07-3.63. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, and lowest was in English I. 2.4 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Education was between 1.84-3.26. The highest course grade point average was found in Mathematics in Everyday Life and English for Humanities and Social Sciences, and lowest was in English I. 2.5 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Engineering was between 2.33-3.21 The highest course grade point average was found in English III, and lowest was in English I. 2.6 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Fine Arts was between 1.47-3.00. The highest course grade point average was found in Environmental and Natural Resources Management, and lowest was in English I. 2.7 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the Faculty of Public Health was between 2.50-3.80. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, and lowest was in English III. 2.8 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the College of Transportation and Logistics was between 2.36-3.87. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, and lowest was in Mathematics in Everyday Life. 2.9 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the College of Sport Science was between 1.07-3.29. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, and lowest was in English I. 2.10 The course grade point average in the category of General Education of the students studying in the College of Abhaibhubejhr Thai Tradition Medicine was between 2.46-3.95. The highest course grade point average was found in Exercise for Health, and lowest was in Information Communication and Technology. 3. The results of comparison of academic achievement of courses offered in the category General Education of the first year undergraduate students entering Burapha University in the academic year 2006, as classified by type of admissions, whether direct admission or central admission were found significantly different (p<.05). The course grade point average of the students entering through Central Admissions System was higher than those entering through Direct Admissions System. Finally, it was also found out that three were significant differences in the academic achievement of student, as classified by Faculty, in all coursed enrolled (p<.05). en


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account