dc.contributor.author |
อานนท์ วงษ์แก้ว |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2021-02-01T07:53:24Z |
|
dc.date.available |
2021-02-01T07:53:24Z |
|
dc.date.issued |
2560 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/4010 |
|
dc.description |
โครงการวิจัยประเภทงบประมาณเงินรายได้จากเงินอุดหนุนรัฐบาล (งบประมาณแผ่นดิน) ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2558 |
th_TH |
dc.description.sponsorship |
สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ |
th_TH |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.subject |
คอนกรีตเสริมเหล็ก |
th_TH |
dc.subject |
โครงสร้างคอนกรีตเสริมเหล็ก |
th_TH |
dc.subject |
สาขาวิศวกรรมศาสตร์และอุตสาหกรรมวิจัย |
th_TH |
dc.title |
การประเมินกำลังรับแรงดัดและความเหนียวของคานคอนกรีตเสริมเหล็กที่เหล็กเสริมเกิดสนิม |
th_TH |
dc.title.alternative |
Evaluation of flexural strength and ductility of corroded reinforced concrete beams |
en |
dc.type |
Research |
th_TH |
dc.author.email |
arnonw@eng.buu.ac.th |
th_TH |
dc.year |
2560 |
th_TH |
dc.description.abstractalternative |
This study presents the results of laboratory investigation into the effect of corrosion on the behavior of reinforced concrete (RC) beams. Four RC beams of the cross section of 20x40 cm with the span length of 240 cm were constructed. Three beam were corroded by impressed current to three levels of corrosion set as 15%, 30%, and 50% of steel reinforcement weights tested alongside with the control beam. The corroded beams were repaired using the conventional method by replacing of cover with non-shrink cement but no replacement of steel reinforcement. All beams were tested by four-point bending test and the corresponding loads and deflections were recorded.
The results from this experiment clearly indicated a dramatic shift in the nature of the failure of corroded RC beams. It was observed that as corrosion increased the failure of the beams shifted from predictable ductile flexural failures at mid-span to rather brittle failures near the support. Other behaviors of the beam specimens tested conforms to that reported by other researchers, with reductions in the ultimate load, deflection capacity, and stiffness upon increasing corrosion. It can be concluded that the corrosion can change the failure mode of regular reinforced beams from the ductile flexural failure at mid-span to more brittle failure near the supports. |
th_TH |