dc.contributor.author |
สยาม ยิ้มศิริ |
th |
dc.contributor.author |
สิทธิภัสร์ เอื้ออภิวัชร์ |
th |
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะวิศวกรรมศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2019-05-10T01:46:06Z |
|
dc.date.available |
2019-05-10T01:46:06Z |
|
dc.date.issued |
2561 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/3554 |
|
dc.description.abstract |
งานวิจัยนี้ศึกษาสภาพฐานรากของทางรถไฟสายตะวันออกบริเวณเสาโทรเลขที่ 72/15 จ.ฉะเชิงเทรา และ เสาโทรเลขที่ 145/9 จ.ชลบุรี โดยเก็บตัวอย่างวัสดุฐานรากที่จุดต่าง ๆ ของหน้าตัดแล้วทําการจําแนกเป็น coarse aggregate, coarse fouling, และ fine fouling เพื่อนํามาทดสอบในห้องปฏิบัติการดังนี้ sieve analysis, hydrometer, specific gravity, water absorption, Los Angeles abrasion, aggregate compression value, aggregate impact value, flat and elongation, sulfate soundness, Atterberg limit, และ scanning electron microscopy นอกจากนี้ยังทําการทดสอบในสนามที่จุดต่าง ๆของหน้าตัดดังนี้ unit weight และ water content ผลการทดสอบแสดงถึงสภาพฐานรากของทางรถไฟและได้เปรียบเทียบกับมาตรฐานทางรถไฟของประเทศสหรัฐอเมริกา ผลการทดสอบได้ใช้ในการวิเคราะห์การปนเปื้อนของ
หินโรยทางด้วยทฤษฎีต่างๆเพื่อให้ได้ข้อมูลเชิงปริมาณของความเหมาะสมในการใช้งาน นอกจากนี้ยังมีการวิเคราะห์ส่วนประกอบของวัสดุปนเปื้อนเพื่อศึกษากลไกการเสื่อมสภาพของฐานรากของทางรถไฟ |
|
dc.description.sponsorship |
โครงการวิจัยประเภทงบประมาณเงินรายได้จากเงินอุดหนุนรัฐบาล (งบประมาณแผ่นดิน) ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2561 |
th_TH |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะวิศวกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
|
dc.subject |
ทางรถไฟ -- ฐานราก |
th_TH |
dc.subject |
ทางรถไฟ -- ไทย (ภาคตะวันออก) |
th_TH |
dc.subject |
สาขาวิศวกรรมศาสตร์และอุตสาหกรรมวิจัย |
th_TH |
dc.title |
กลไกการเสื่อมสภาพของโครงสร้างฐานรากของทางรถไฟ: กรณีศึกษาของทางรถไฟสายตะวันออก |
th_TH |
dc.title.alternative |
Mechanism of railway sub-structure deterioration: case study of Eastern line |
en |
dc.type |
Research |
th_TH |
dc.author.email |
ysiam@buu.ac.th |
|
dc.year |
2561 |
th_TH |
dc.description.abstractalternative |
This research investigates conditions of railway substructures of Eastern line at Kilometerage 72/15, Chachoengsao Province and 145/9, Chonburi Province. The specimens are collected from railway substructure at several points in a cross-section. The specimens
are subjected to laboratory tests as follows: sieve analysis, hydrometer, specific gravity, water absorption, Los Angeles abrasion, aggregate compression value, aggregate impact value, flat
and elongation, sulfate soundness, Atterberg limit, and scanning electron microscopy. In-situ
tests, i.e. unit weight and water content, are also performed at these locations in a crosssection. Test results indicate substructure conditions of Northern line railway and they are
compared with AREMA standard. The results are employed to analyze ballast fouling characteristics by various theories to obtain quantitative indexes of the quality of ballast.
Moreover, fouling materials are investigated to reveal the mechanism of railway sub-structure deterioration. |
en |