DSpace Repository

การพัฒนาประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ ภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา

Show simple item record

dc.contributor.author ธัช ขันธประสิทธิ์
dc.date.accessioned 2025-03-11T06:06:21Z
dc.date.available 2025-03-11T06:06:21Z
dc.date.issued 2566
dc.identifier.uri https://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/17445
dc.description.abstract การวิจัยครั้งนี้เป็นการศึกษาวิจัยแบบผสานวิธี (Mixed Methodology) ผสานวิธีคิดและกระบวนการวิจัยเชิงปริมาณ (Quantitative Research) และการวิจัยเชิงคุณภาพ (Qualitative Research) เข้าด้วยกัน มีวัตถุประสงค์เพื่อ 1) ประเมินประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ ภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา 2) เพื่อศึกษาปัญหาและอุปสรรคการปฏิบัติงานฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ ภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา 3) เพื่อเสนอแนวทางการพัฒนาประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ ภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเชิงปริมาณ คือ นิสิตที่ลงทะเบียนฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 จ านวน 162 คน คณาจารย์นิเทศจำนวน 7 คน และผู้ปฏิบัติงานในหน่วยงานที่นิสิตเข้ารับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ จำนวน 84 คน กลุ่มตัวอย่างที่ใช้ในการวิจัยเชิงคุณภาพ คือ นิสิตคณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ ภาคเรียนที่ 2 ปีการศึกษา 2566 ที่ฝึกงานในหน่วยงานภาครัฐ จำนวน 5 คน และหน่วยงานภาคเอกชนและอื่น ๆ จำนวน 5 คน คณาจารย์นิเทศ จำนวน 5 คน และผู้ปฏิบัติงานในหน่วยงานที่นิสิตเข้ารับการฝึกประสบการณ์วิชาชีพ จำนวน 6 หน่วยงาน ผลการวิเคราะห์เชิงปริมาณจากการประเมินประสิทธิภาพของระบบและกลไกการปฏิบัติงานที่เกี่ยวข้องกับกระบวนการฝึกประสบการณ์วิชาชีพของคณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา จากอาจารย์นิเทศ พบว่า ก่อน-ระหว่าง-หลังการฝึกงานอยู่ในระดับมาก จากการประเมินประสิทธิภาพ ของนิสิตที่เข้าฝึกประสบการณ์วิชาชีพ 4 ด้านในภาพรวมผลการประเมินอยู่ในระดับมาก ทั้งนี้ ในส่วน ของผู้บริหารและผู้แทนหน่วยงานภาพรวมผลการประเมินประสิทธิภาพของนิสิตที่เข้าฝึกประสบการณ์ วิชาชีพ 4 ด้านอยู่ในระดับมากเช่นกัน อย่างไรก็ตาม การวิจัยครั้งนี้ไม่พบความแตกต่างของประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ของนิสิตภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ในหน่วยงานภาครัฐ หน่วยงานภาคเอกชนและอื่น ๆ รวมถึงแหล่งฝึกงานในจังหวัดกรุงเทพมหานคร หรือจังหวัดอื่น ๆ แสดงว่าปัจจัยด้านหน่วยงานและสถานที่ในการฝึกประสบการณ์ไม่มีผลต่อประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ของนิสิตภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา แต่อย่างใด ซึ่งสอดคล้องกับผลการวิเคราะห์การ สัมภาษณ์เชิงลึกจากนิสิต อาจารย์นิเทศ และผู้บริหารหรือผู้แทนแหล่งฝึกงานได้แสดงทัศนะที่สอดคล้องกัน ควรมีการแนะแนวการเติบโตของสายงานก่อนที่นิสิตจะเลือกวิชาเอกในชั้นปีที่ 2 รวมถึงการคัดเลือกสถานที่ฝึกงานจากเจ้าหน้าที่แหล่งฝึกงานแต่ละประเภท ทั้งหน่วยงานภาครัฐและภาคเอกชนเพื่อให้นิสิตสามารถตัดสินใจและวางแผนการศึกษาต่อและฝึกประสบการณ์วิชาชีพในชั้นปีที่ 4 เทอม 2 อีกหนึ่งกลยุทธ์ที่ควรให้ความส าคัญในการพัฒนานิสิต ก่อนสำเร็จการศึกษาและพร้อมเติบโตในเส้นทางอาชีพ คือการพัฒนาบุคลิกภาพและภาวะความเป็นผู้นำและผู้ตามที่ดี th_TH
dc.description.sponsorship สนับสนุนโดยทุนอุดหนุนการวิจัย คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา พ.ศ. 2566 th_TH
dc.language.iso th th_TH
dc.publisher คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา th_TH
dc.subject การทำงาน th_TH
dc.subject การฝึกอบรม th_TH
dc.title การพัฒนาประสิทธิภาพการปฏิบัติงานการฝึกประสบการณ์วิชาชีพทางรัฐศาสตร์ ภาควิชารัฐศาสตร์ คณะรัฐศาสตร์และนิติศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา th_TH
dc.title.alternative Efficiency development of professional experience training in political science, Faculty of Political Science and Law, Burapha University th_TH
dc.type Research th_TH
dc.year 2566 th_TH
dc.description.abstractalternative This research was mixed method research study, quantitative research and qualitative research. The objectives aimed to 1) evaluate the efficiency of professional experience training in political science, Faculty of political science and law, Burapha University 2) To study the problems and obstacles in professional experience training in political science, Faculty of political science and law, Burapha University 3) To propose guidelines for improving the efficiency of professional training in political science, Faculty of political science and law, Burapha University. The sample size in the quantitative research were 162 students who registered for professional experience training in political science, the second semester, Academic year 2023, 7 supervisory teachers, and 84 workers in the organization for professional experience training. The sample size in the qualitative research were 5 students from the Faculty of Political Science and Law, the second semester, Academic year 2023, who were interning in government agencies and 5 people in private and other private agencies, 5 supervisory teachers, and practitioners. There were 6 agencies where students received professional experience training. Quantitative analysis results from evaluating the efficiency of systems and operating mechanisms related to the professional experience training process of the Faculty of Political Science and Law, Burapha University from the supervisory lecturer found that the overall results before-during-after the internship were at a high level. From the overall evaluation of the performance of students who participated in 4 parts of professional experience training, the results of the evaluation were at a high level. As for administrators and agency representatives, the overall results of the evaluation of the performance of students who participated in 4 parts of professional experience training were to a large extent also. However, this research did not find any differences in the performance of political science professional experience training among political science department students. Faculty of Political Science and Law, Burapha University in government agencies Private sector agencies and others including internship sites in Bangkok. or other provinces. It shown that factors related to the organization and location of the training experience have no effect on the performance of the political science professional experience training of political science department students. Faculty of Political Science and Law, Burapha University in any way, which was consistent with the results of the analysis of in-depth interviews from students, supervisory teachers, and administrators or representatives of internship sites, who expressed consistent views. Career growth guidance should be provided before students choose a major in their second year, including selection of internship locations from the staff of each type of internship location. Both government agencies and the private sector so that students can decide and plan further education and professional experience in the 4 th year, second semester. Another strategy that should be given importance in student development. Before graduating and being ready to grow in the career path is to develop personality and be a good leader and follower. th_TH


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account