กรุณาใช้ตัวระบุนี้เพื่ออ้างอิงหรือเชื่อมต่อรายการนี้:
https://buuir.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/1363
ระเบียนเมทาดาทาแบบเต็ม
ฟิลด์ DC | ค่า | ภาษา |
---|---|---|
dc.contributor.author | สิรินธร สินจินดาวงศ์ | th |
dc.contributor.author | ภัทราวดี มากมี | th |
dc.contributor.author | ณรงค์ฤทธิ์ อินทนาม | th |
dc.contributor.author | ไชยยศ ไพวิทยศิริธรรม | th |
dc.contributor.author | วัยวุฑฒ์ อยู่ในศีล | th |
dc.contributor.author | สาธิดา สกุลรัตนกุลชัย | th |
dc.contributor.author | กันต์ฤทัย คลังพหล | th |
dc.contributor.author | วราภรณ์ ไทยมา | th |
dc.contributor.author | เขมณัฏฐ์ มิ่งศิริธรรม | th |
dc.contributor.other | มหาวิทยาลัยบูรพา. วิทยาลัยวิทยาการวิจัยและวิทยาการปัญญา | |
dc.date.accessioned | 2019-03-25T09:04:29Z | |
dc.date.available | 2019-03-25T09:04:29Z | |
dc.date.issued | 2557 | |
dc.identifier.uri | http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/1363 | |
dc.description.abstract | การวิจัยและพัฒนาครูด้านการประเมินการเรียนรู้ระดับสูง: การวิจัยนำร่องในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน มีวัตถุประสงค์การวิจัย 4 ประการ ได้แก่ 1) เพื่อศึกษาการนำหลักสูตรการฝึกอบรมพัฒนาครูไปใช้ในการพัฒนาด้านการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงสำหรับครูในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 2) เพื่อพัฒนาวิธีการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงสำหรับครูในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน 3) เพื่อเปรียบเทียบทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิดของนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงในแต่ละสังกัดการศึกษา และแต่ละพื้นที่การศึกษา และ 4) เพื่อเปรียบเทียบความพึงพอใจของครูและนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงในแต่ละสังกัดการศึกษาและแต่ละพื้นที่การศึกษา ผลการพัฒนาหลักสูตรการฝึกอบรมพัฒนาครูด้านการประเมินการเรียนรู้ ระดับสูง พบว่า หลักสูตรพัฒนาครู 5 หน่วย ประกอบด้วย แนวปฏิบัติการวัดและประเมินผลตามหลักสูตรแกนกลางการศึกษาขั้นพื้นฐาน พ.ศ. 2551 การออกแบบและประเมินผลการเรียนรู้ ระดับสูง เทคนิคการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูง การสร้างและพัฒนาเครื่องมือการประเมินผลการเรียนรู้ ระดับสูง และการนำผลการประเมินไปใช้ ผลการประเมินโดยผู้ทรงคุณวุฒิในการพิจารณาหลักสูตร 5 ท่าน มีความสอดคล้องกันในระดับสูง มีค่าเฉลี่ยเท่ากัน 4.40 ผลการพัฒนาหลักสูตร พบว่า หลักสูตรมีความสอดคล้องและมีความเหมาะสมในระดับมาก การนำหลักสูตรไปใช้ในการพัฒนาด้านการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงโดยการจัดฝึกอบรมให้กับครูที่เข้าร่วมโครงการ 5 พื้นที่ ได้แก่ กรุงเทพมหานคร นนทบุรี ปทุมธานี นครปฐม และอุบลราชธานีจาก 2 สังกัด ได้แก่ สังกัดสำนักงานคณะกรรมการศึกษาขั้นพื้นฐาน และสำนักงานคณะกรรมการส่งเสริมการศึกษาเอกชน ผลการศึกษาโดยรวม พบว่า ผู้เข้าอบรมมีความพึงพอใจต่อโครงการฝึกอบรมมากและมีค่าเฉลี่ย คะแนนด้านการประเมินผลระดับสูงเพิ่มขึ้นหลังจากที่ได้รับการอบรมพัฒนาครูด้านการประเมินผลระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 ผลการพัฒนาวิธีการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูง พบว่า ครูแต่ละคนมีความรู้เดิมและได้ความรู้ใหม่จากการอบรมมาเพิ่มเติม หลังจากอบรมครูได้หาความรู้เพิ่มเติมจากรายวิชาที่สอน คัดเลือกเนื้อหาจากรายวิชาและประยุกต์ใช้เทคนิค CATs จากการฝึกอบรมโดยเลือกเทคนิคการประเมินระดับสูง จากนั้นครูสามารถออกแบบวิธีการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงและนำไปใช้กับนักเรียน ผลการวิเคราะห์เปรียบเทียบทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิด ของนักเรียนในการประเมินการเรียนรู้ระดับสูง ในแต่ละสังกัดการศึกษา พบว่า คะแนนทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิดของนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูง ที่มีสังกัดของโรงเรียนแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญที่ระดับ .01 โดยโรงเรียนรัฐบาลมีทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิดสูงกว่าโรงเรียนเอกชน และคะแนนทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิดของนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูง ที่มีกลุ่มพื้นที่ที่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .01 โดยค่าเฉลี่ยคะแนนทักษะการเรียนรู้ด้วยกระบวนการคิดของนักเรียนในการประเมินผลกการเรียนรู้ระดับสูงของนักเรียนในแต่ละจังหวัดอยู่ในระดับสูงทั้งหมด ผลการวิเคราะห์เปรียบเทียบความพึงพอใจของครูและนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงในแต่ละสังกัดการศึกษา พบว่า คะแนนความพึงพอใจของนักเรียนในการประเมินผลการเรียนรู้ระดับสูงที่มีสังกัดของโรงเรียนไม่แตกต่างกัน โดยมีค่าเฉลี่ยระดับความพึงพอใจของนักเรียนในแต่ละจังหวัดอยู่ในระดับสูงทั้งหมด | th_TH |
dc.description.sponsorship | ได้รับทุนอุดหนุนการวิจัยจากสำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ | en |
dc.language.iso | th | th_TH |
dc.publisher | วิทยาลัยวิทยาการวิจัยและวิทยาการปัญญา มหาวิทยาลัยบูรพา | th_TH |
dc.subject | การประเมินผลการเรียนรู้ | th_TH |
dc.subject | การศึกษาขั้นพื้นฐาน | th_TH |
dc.subject | ครู | th_TH |
dc.subject | สาขาการศึกษา | th_TH |
dc.title | การพัฒนาครูด้านการประเมินการเรียนรู้ระดับสูง: การวิจัยนำร่องในสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน | th_TH |
dc.title.alternative | Development of teachers at the basic education level on the assessment of high level learning | en |
dc.type | Research | th_TH |
dc.year | 2557 | |
dc.description.abstractalternative | This research entitled “The Development of Teachers on the Higher Level Learning Assessment” : is a pilot study in the basic education schools and had four purposes: 1) to study the implementation of a training of a training program for basic education school teachers on developing the higher level learning assessment methods; 2) to develop the high level learning assessment methods for basic education school teachers; 3) to compare the high level learning achievements, as assessed by the high level learning assessment of students in schools under different supervisory offices; and 4) to compare satisfaction levels with the high level learning assessment of teachers and students in schools under different supervisory offices. Regarding the development results of the training program for basic education school teachers on developing the high level learning assessment methods, it was found that the training program comprised of five training units, namely, the practice guidelines for measurement and evaluation of learning based on the Basic Education Curriculum, B. E.2551; the design and development of learning management for the high level learning assessment; the techniques for the high level learning assessment; the development and analysis of quality of high level learning assessment instruments; and the application of assessment results. Evaluation results of the program relevancy and appropriateness by five experts revealed that the program was relevant and appropriate at the high level, with a similar rating mean of 4.4 for the relevancy and appropriateness. Regarding the results of implementation of the training program on developing the high level learning assessment methods by holding the training program for participating basic education school teachers under the office of the Basic education Commission and the office of the Private Education Comission in five areas: Bangkok Metropolis, Nonthaburi, Pathum Thani, Nakhon Pathom, and Ubon Ratchathani, it was found that the trainees were satisfied with the training program at the high level, and their post-training achievement counterparts at the .01 level. Regarding the development results of the high level learning assessment methods for teachers, it was found that each of the trained teachers had his/her knowledge background on the topic and that each of them had acquired additional new knowledge as a result of the training. After the training, the teachers acquired additional knowledge from the courses they were teaching, selected the contents from their courses, and applied the CATs (Classroom Assessment Techniques) from the training by choosing the high level learning assessment techniques, and then designing their own high level learning assessment methods and applying them to their students. Regarding the analytical comparison results of students’ thinking skills based on the higher level learning assessment of students in schools under different supervisory offices, it was found that thinking skills scores of students in schools under the office of the counterpart scores of students in schools under the office of the private Education Commission. It was also found that thinking skills scores on the high level learning of students in each of the five provinces increased significantly at the .01 level, and that the mean of thinking skills scores of students in each of the five provinces was at a high level. Regarding the comparative analysis of the levels of satisfaction with the high level learning assessment of teachers and student in schools under different supervisory office, it was found that scores on satisfaction with the high level learning assessment of student in schools under different supervisory offices were not statistically different, and that the satisfaction mean score of students in each of the five areas was at a high level | en |
ปรากฏในกลุ่มข้อมูล: | รายงานการวิจัย (Research Reports) |
แฟ้มในรายการข้อมูลนี้:
ไม่มีแฟ้มใดที่สัมพันธ์กับรายการข้อมูลนี้
รายการทั้งหมดในระบบคิดีได้รับการคุ้มครองลิขสิทธิ์ มีการสงวนสิทธิ์เว้นแต่ที่ระบุไว้เป็นอื่น