dc.description.abstract |
การวิจัยในครั้งนี้ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาระดับความผูกพันต่อองค์การของครูโรงเรียน ศึกษาความสัมพันธ์และปัจจัยที่ส่งผลต่อความผูกพันต่อองค์การของครูโรงเรียน และสร้างสมการพยากรณ์ความผูกพันต่อองค์การของครูในโรงเรียน กลุ่มตัวอย่างเป็นครูในโรงเรียนสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดชลบุรี จำนวน 254 คน โดยการสุ่มตัวอย่างแบบแบ่งชั้น เครื่องมือที่ใช้ในการเก็บรวบรวมข้อมูลเป็นแบบสอบถามประมาณค่า 5 ระดับ แบ่งออกเป็น 4 ตอน ได้แก่ แบบสอบถามเกี่ยวกับปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน ปัจจัยวัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน ปัจจัยแรงจูงใจในการทำงานของครูและความผูกพันต่อองค์การของครู มีค่าอำนาจจำแนกรายข้ออยู่ระหว่าง 0.60 - 0.87, 0.54 - 0.82, 0.20 - 0.81, 0.20 - 0.86 มีค่าความเชื่อมั่นเท่ากับ 0.95, 0.94, 0.94 และ 0.97 ตามลำดับ สถิติที่ใช้ในการวิเคราะห์ข้อมูล ได้แก่ ค่าเฉลี่ย ส่วนเบี่ยงเบนมาตรฐาน ค่าสหสัมพันธ์แบบเพียร์สัน (Pearson’s product moment correlation) การวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณ (Multiple regression analysis) และการวิเคราะห์ถดถอยพหุคูณแบบขั้นตอน (Stepwise multiple regression analysis) ผลการวิจัยพบว่า 1. ความผูกพันต่อองค์การของครู ปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน ปัจจัยวัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน และแรงจูงใจในการทำงานของครูโรงเรียนสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดชลบุรี โดยรวมและรายด้านอยู่ในระดับ มาก 2. ปัจจัยบรรยากาศองค์การของโรงเรียน ปัจจัยวัฒนธรรมองค์การของโรงเรียน ปัจจัยแรงจูงใจในการทำงานของครู มีความสัมพันธ์ทางบวกกับความผูกพันต่อองค์การของครูโรงเรียนสังกัดองค์การบริหารส่วนจังหวัดชลบุรี โดยรวมอยู่ในระดับสูงอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ ที่ระดับ .01 |
|
dc.description.abstractalternative |
The purpose of this research were to study 1) the level of the organization commitment, 2) the relationship of organization commitment. 3) factors affecting organization commitment and, 4) to create the equation that could predict the organization commitment of teachers. The participants were 254 teachers in schools under Chonburi provincial administration organization, and were randomly selected by stratified sampling. The instrument used for collecting data was five-rating scale questionnaire, which was divided into 4 parts; organization commitment of teachers in schools, the organization climate, the school culture, and the teacher motivation. The discrimination were between 0.60 - 0.87, 0.54 - 0.82, 0.20 - 0.81, 0.20 - 0.86 and the reliability were 0.95, 0.94, 0.94 and 0.97, respectively. The data were analyzed by a computer program; using mean, standard deviation, Pearson’s product moment correlation, multiple regression analysis and stepwise multiple regression analysis. The research results were as follow; 1. The factors of the organization climate, school culture, motivation and organization commitment of teacher in schools under Chonburi provincial administration organization in overall and in each aspect were at a high level. 2.The factors of the organization climate, school culture, motivation which related to organization commitment of teachers in schools under Chonburi provincial administration organization correlated at high level at the .01 level of significance. 3. Organization climate, school culture, motivation affected the organization commitment of teacher in schools under Chonburi provincial administration organization at the .05 level of significance. 4. The prediction score of the organizational commitment of school teachers under Chonburi provincial administration organization with 85.20 percent, was calculated by the following equation: y ̂ = 12.870 + 1.873(X44) + .780(X22) + .1.279(X43) + .845(X13) + .427(X23) + .641(X42) The equation can be written in standard score as; = .556( 44) + .285( 22) + .346( 43) + .149( 13) + .143( 23) + .180 ( 42) |
|