dc.contributor.author |
ซอ, มิยอง |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศิลปกรรมศาสตร์ |
th |
dc.date.accessioned |
2022-06-21T03:36:24Z |
|
dc.date.available |
2022-06-21T03:36:24Z |
|
dc.date.issued |
2563 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/4462 |
|
dc.description |
คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ที่ได้จัดสรรงบประมาณทุนอุดหนุนงานวิจัยประจำปีงบประมาณ 2563 |
th_TH |
dc.description.abstract |
งานวิจัยมีวัตถุประสงค์ 3 ข้อ ได้แก่ 1. เพื่อศึกษาอัตลักษณ์ที่โดดเด่นของชุมชน 2. เพื่อวิเคราะห์อัตลักษณ์ชุมชนสำหรับนำมาใช้เป็นข้อมูลงานออกแบบ และ 3. เพื่อออกแบบตราสัญลักษณ์และต้นแบบบรรจุภัณฑ์ขนุนแปรรูป จำนวน 4 ชนิด คือ บรรจุภัณฑ์แยมขนุน บรรจุภัณฑ์ขนุนเชื่อมอบแห้ง บรรจุภัณฑ์ขนุนลอยแก้ว และบรรจุภัณฑ์ขนุนสุก
ผลการวิจัยพบว่า อัตลักษณ์ที่โดดเด่นของชุมชน คือ 1.ลักษณะทางกายภาพของรูปทรงขนุนพันธุ์ทองประเสริฐ ซึ่งประกอบไปด้วย รูปทรงกลม เปลือกสีเขียวมรกต เนื้อหนา สีเหลืองทอง 2.
ความสมัครสมานสามัคคี ความเป็นหนึ่งเดียวของกลุ่ม และ 3. ภูมิปัญญาด้านหัตถกรรมจักสาน
อำเภอพนัสนิคม ด้านการออกแบบตราสัญลักษณ์ ใช้รูปภาพขนุนเต็มลูกและขนุนผ่าครึ่งเป็น
ภาพสัญญะในการสื่อสารผลิตภัณฑ์จากขนุน ใช้ตัวอักษรภาษาไทย “ขนุนหนองเหียง” และ วิสาหกิจ
ชุมชนแปลงใหญ่ขนุน ตำบลหนองเหียง อำเภอพนัสนิคม ใช้สีเหลือง ม่วง ขาว และเขียว ด้านการ
ออกแบบฉลากบรรจุภัณฑ์ประยุกต์ใช้ลวดลายจากภูมิปัญญาหัตถกรรมจักสานเป็นกราฟิกเชื่อมโยง
ผลิตภัณฑ์ทั้ง 4 ชนิด ใช้รูปเนื้อขนุนสีเหลืองทอง เนื้อหนา เป็นสื่อกระตุ้นให้ผู้บริโภคเกิดความสนใจ
ใช้สีตัวอักษรสีม่วง มี 3 ภาษา ไทย อังกฤษ และจีน |
th_TH |
dc.description.sponsorship |
คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะศิลปกรรมศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.subject |
วิสาหกิจชุมชน - - ไทย - - ชลบุรี |
th_TH |
dc.subject |
ตราสัญลักษณ์ - - การออกแบบ |
th_TH |
dc.subject |
ตราสัญลักษณ์ - - ไทย - - ชลบุรี |
th_TH |
dc.title |
การออกแบบตราสัญลักษณ์และบรรจุภัณฑ์สำหรับวิสาหกิจชุมชนแปลงใหญ่ขนุน ตำบลหนองเหียง อำเภอพนัสนิคม จังหวัดชลบุรี |
th_TH |
dc.title.alternative |
Logo and packaging design for collaborative farming community enterprise jackfruit Nong Heang sub-district, Phanat Nikhom district, Chon Buri province |
en |
dc.type |
Research |
th_TH |
dc.author.email |
smy750@gmail.com |
th_TH |
dc.year |
2563 |
th_TH |
dc.description.abstractalternative |
This research has three objectives, 1. It is to study the unique identity of the
community 2. It aims to analyze the community identity for use as design data, and
3. It proposes to design the logo and prototype of the packaging of jackfruit, 4 types
of processed jackfruit, jam, syrup, dried sweet jackfruit, and fresh jackfruit.
The research results found that the community's distinctive identity is as
follows: firstly, physical characteristics of the shape of the Thongprasert jackfruit
species, which consists of a round shape, thick emerald shell, golden yellow—
secondly, solidarity and the unity of the group. Lastly, the Symbol design of the
wisdom of handicrafts Phanat Nikhom District combines with the image of full and a
half-cut jackfruit as a signal to communicate product from jackfruit.
They are also creating the brand naming in Thai alphabet as the "Nong
Heang Jackfruit" and the big jackfruit community enterprise, Nong Heang sub-district,
Phanat Nikhom district which applied yellow, purple, white and green colors. Label
design for packaging applies patterns from handicraft wisdom of Phanat Nikhom
District as a graphic linking all 4 types of products.
It uses thick golden yellow jackfruit flesh stimulates to make consumers
interested. The primary font color is purple, and there are 3 languages: Thai, English
and Chinese. |
en |
dc.keyword |
สาขาเศรษฐศาสตร์ |
th_TH |