dc.contributor.author |
จุฑามาศ แหนจอน |
|
dc.contributor.author |
วรากร ทรัพย์วิระปกรณ์ |
|
dc.contributor.author |
ศศินันท์ ศิริธาดากุลพัฒน์ |
|
dc.contributor.author |
ภาคภูมิ บำรุงราชภักดี |
|
dc.contributor.other |
มหาวิทยาลัยบูรพา. คณะศึกษาศาสตร์ |
|
dc.date.accessioned |
2021-06-15T01:39:33Z |
|
dc.date.available |
2021-06-15T01:39:33Z |
|
dc.date.issued |
2563 |
|
dc.identifier.uri |
http://dspace.lib.buu.ac.th/xmlui/handle/1234567890/4148 |
|
dc.description.abstract |
การวิจัยครั้งนี้เป็นการวิจัยและพัฒนามีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาผลของ โปรแกรมเสริมสร้างความจำ
ใช้งานด้วยสติต่อความจำใช้งาน และสติในนิสิตปริญญาตรีที่มีความวิตกกังวล กลุ่มตัวอย่างเป็นนิสิตปริญญาตรีที่ลงทะเบียนในรายวิชาการศึกษาทั่วไปของภาควิชาวิจัยและจิตวิทยาประยุกต์ คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา ปีการศึกษา 2560 ภาคเรียนที่ 2 มีคะแนนความวิตกกังวลจากแบบวัดความวิตกกังวลระดับปานกลาง คือ ตั้งแต่ 35 คะแนนขึ้นไปและสมัครใจเข้าร่วมการทดลอง จำนวน 52 คน สุ่มอย่างง่ายโดยการจับฉลากและจับคู่คะแนนแบ่งเป็นกลุ่มทดลองและกลุ่มควบคุม กลุ่มละ 26 คน เครื่องมือวิจัย ได้แก่ 1) โปรแกรมเสริมสร้างความจำใช้งานด้วยสติที่ผู้วิจัยพัฒนาขึ้นบนหลักการพื้นฐานของการฝึกสติ การยอมรับและพันธะสัญญา และการฝึกหัดการรู้คิดตามแบบจำลองความจำใช้งาน 2 ) แบบทดสอบการเรียงลำดับตัวเลขและตัวอักษร 3) มาตรวัดสติ ตระหนักรู้ สนใจจดจ่อ: ฉบับภาษาไทย และ 4) แบบวัดความวิตกกังวลของสปิลเบอร์เกอร์ กลุ่มทดลองได้รับโปรแกรมเสริมสร้างความจำใช้งานด้วยสติ สัปดาห์ละ 2 ครั้งๆ 50 นาที รวม 8 ครั้ง ส่วนกลุ่มควบคุมได้รับการเรียนการสอนปกติจากมหาวิทยาลัย กลุ่มตัวอย่างได้รับการประเมินความจำใช้งาน สติและความวิตกกังวลก่อนทดลองและหลังทดลอง วิเคราะห์ข้อมูลด้วยวิเคราะห์ ความแปรปรวนพหุคูณ
ผลการวิจัย พบว่า โปรแกรมเสริมสร้างความจำใช้งานด้วยสติมีประสิทธิผลในการเสริมสร้างความจำใช้งานและลดความวิตกกังวลในนิสิตปริญญาตรีที่มีความวิตกกังวลอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 นอกจากนี้พบว่านิสิตปริญญาตรีกลุ่มทดลองมีระดับสติสูงกว่าก่อนทดลองอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติที่ระดับ .05 และสูงกว่ากลุ่มควบคุมอย่างไม่มีนัยสำคัญทางสถิติ |
th_TH |
dc.language.iso |
th |
th_TH |
dc.publisher |
คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.subject |
ความจำ |
th_TH |
dc.subject |
การรู้คิด |
th_TH |
dc.subject |
จิตวิทยา |
th_TH |
dc.subject |
ความวิตกกังวล |
th_TH |
dc.title |
ผลของโปรแกรมเสริมสร้างความจำใช้งานด้วยสติในนิสิตปริญญาตรีที่มีความวิตกกังวล |
th_TH |
dc.title.alternative |
The effects of mindfulness based working memory training program in anxious undergraduate student |
en |
dc.type |
Article |
th_TH |
dc.issue |
1 |
th_TH |
dc.volume |
31 |
th_TH |
dc.year |
2563 |
th_TH |
dc.description.abstractalternative |
The objectives of this developmental research were to study the effectiveness of the
mindfulness based working memory training program (MBWM) on working memory, dispositional of
mindfulness, and anxiety in anxious undergraduate students. The sample consisted of the freshmen
undergraduate students who registered in the general education courses of Department of Research
and Applied Psychology in the second semester of the 2017 academic year at Burapha University.
The sample was selected again by employed the moderate anxiety score of the state-trait anxiety
inventory (≥ 35 score). They were voluntary and willing to participate in this research project. The
samples were assigned to the two groups by random assignment and matching into two groups:
an experimental group and a control group, 26 students in each group. The instruments were 1)
The MBWM program was the psychological training for promoting working memory. The MBWM
program was designed by the researcher based on mindfulness, acceptance and commitment
therapy, and cognitive training in working memory model, 2) the letter number sequencing (LNS)
test, 3) the mindful awareness attention scale: Thai version, 4) the State-Trait Anxiety Inventory.
The experimental group received the MBWM program which composed of 8 sessions, each session
lasted for 50 minutes. The measurements were done in 2 phases: pre-test and posttest. The data
were analyzed by multivariate analysis of variance (MANOVA).
The findings were revealed that the MBWM program was effective in promoting the working
memory and was effective in the reduction of anxiety with statistical significance at .05 level. For
the effective in the promotion of mindfulness disposition found that only the undergraduate
student in the experimental group had higher levels of mindfulness disposition in pretest phase
than posttest phase with statistical significance at .05 level but it no different when compare with
the control group |
en |
dc.journal |
วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา |
th_TH |
dc.page |
169-182. |
th_TH |